Nekem a tánc
A táncművészet, a színház, a pedagógia és a különböző testtudati rendszerek és technikák metszéspontjába terelhető tevékenységformák révén ma számos interaktív, elsősorban a gyerek és ifjúsági közönséggel kapcsolatot kereső-teremtő művészeti és kommunikációs aktivitással találkozhatunk.
A hivatásos táncművészetben közel 25 társulat és szervezet dolgozik különböző interaktív, elsősorban a gyerek és ifjúsági közönséggel kapcsolatot kereső-teremtő művészeti és kommunikációs eszközökkel, aktivitásokkal, vagy táncszínházi nevelési/táncszínház-pedagógiai formákkal.
Ezen az oldalon elsősorban a magyar hivatásos táncművészet fiataloknak vagy éppen felnőtteknek szóló tánc/színházi/neveléshez kötődő programjai láthatóak. Olyan programokat gyűjtöttük össze amelyek a táncelőadások, a mozdulat és a test nyelvének megismerését, befogadását és értelmezését segítik.
Az alábbi programtípusok, foglalkozásformák között keresgélhet az olvasó:
- táncelőadásokhoz kapcsolódó többlépcsős programok
- drámapedagógiai és mozgásos eszközöket használó ráhangoló és feldolgozó foglalkozások
- bemelegítő foglalkozások
- osztálytermi mozgásos foglalkozások
- beavató programok – a tánc területén ezek elsősorban az ismeretterjesztő, a táncra érzékenyítő, a formanyelv sajátosságait ismertető interaktív programokat jelentik, pl. közönségtalálkozó az alkotókkal, előadás utáni táncház
- komplex táncszínházi nevelési előadások (ebben az esetben kifejezetten a TIE azaz az angol Theatre in Education (‘színház a nevelésben’) módszertanán alapuló – színházi nevelési / színházpedagógiai program és egy táncműfaj/táncelőadás ötözéséből készülő önálló előadás)
Varga Nikoletta
Másfél évtizede foglalkozom olyan táncos programokkal, amelyek elsősorban fiataloknak szólnak. Mindig izgalmas és inspiráló élmény volt látnom, hogy ezek a táncon és mozdulatokon keresztül kommunikáló foglalkozások milyen elementáris erővel hatnak a gyerekekre, akár színházban, akár speciális helyszínen, osztály- vagy tornateremben, fővárosban, vidéken vagy határontúl is találkoztak velük. Az ő lelkesedésük pedig hatott az őket néző felnőttekre, pedagógusokra, és fontos visszajelzést nyújtott a velük dolgozó táncművészeknek.
„Nekem a tánc most egy régi álom megvalósulása: egy olyan virtuális közösségi tér, ahol a táncon, a mozdulatokon keresztül összekapcsolódik, együtt gondolkodik, alkot és álmodik táncos és gyerek, pedagógus, kíváncsi felnőtt. De a virtuális közösség csak az első lépcsőfok, remélem, hogy a weboldal segítségével a fizikai kapcsolat is megszületik előadó és befogadója között.”