Ugrás a tartalomhoz

Nekem a tánc

A táncművészet, a színház, a pedagógia és a különböző testtudati rendszerek és technikák metszéspontjába terelhető tevékenységformák révén ma számos interaktív, elsősorban a gyerek és ifjúsági közönséggel kapcsolatot kereső-teremtő művészeti és kommunikációs aktivitással találkozhatunk.

A hivatásos táncművészetben közel 25 társulat és szervezet dolgozik különböző interaktív, elsősorban a gyerek és ifjúsági közönséggel kapcsolatot kereső-teremtő művészeti és kommunikációs eszközökkel, aktivitásokkal, vagy táncszínházi nevelési/táncszínház-pedagógiai formákkal.

Ezen az oldalon elsősorban a magyar hivatásos táncművészet fiataloknak vagy éppen felnőtteknek szóló tánc/színházi/neveléshez kötődő programjai láthatóak. Olyan programokat gyűjtöttük össze amelyek a táncelőadások, a mozdulat és a test nyelvének megismerését, befogadását és értelmezését segítik.

Az alábbi programtípusok, foglalkozásformák között keresgélhet az olvasó:

  • táncelőadásokhoz kapcsolódó többlépcsős programok
  • drámapedagógiai és mozgásos eszközöket használó ráhangoló és feldolgozó foglalkozások
  • bemelegítő foglalkozások
  • osztálytermi mozgásos foglalkozások
  • beavató programok – a tánc területén ezek elsősorban az ismeretterjesztő, a táncra érzékenyítő, a formanyelv sajátosságait ismertető interaktív programokat jelentik, pl. közönségtalálkozó az alkotókkal, előadás utáni táncház
  • komplex táncszínházi nevelési előadások (ebben az esetben kifejezetten a TIE azaz az angol Theatre in Education (‘színház a nevelésben’) módszertanán alapuló – színházi nevelési / színházpedagógiai program és egy táncműfaj/táncelőadás ötözéséből készülő önálló előadás)

Varga Nikoletta
Varga Nikoletta
művészeti menedzser és színházpedagógus a Nemzeti Táncszínházban, a Nekematánc.hu weboldal szerkesztője

Varga Nikoletta

Másfél évtizede foglalkozom olyan táncos programokkal, amelyek elsősorban fiataloknak szólnak. Mindig izgalmas és inspiráló élmény volt látnom, hogy ezek a táncon és mozdulatokon keresztül kommunikáló foglalkozások milyen elementáris erővel hatnak a gyerekekre, akár színházban, akár speciális helyszínen, osztály- vagy tornateremben, fővárosban, vidéken vagy határontúl is találkoztak velük. Az ő lelkesedésük pedig hatott az őket néző felnőttekre, pedagógusokra, és fontos visszajelzést nyújtott a velük dolgozó táncművészeknek.

„Nekem a tánc most egy régi álom megvalósulása: egy olyan virtuális közösségi tér, ahol a táncon, a mozdulatokon keresztül összekapcsolódik, együtt gondolkodik, alkot és álmodik táncos és gyerek, pedagógus, kíváncsi felnőtt. De a virtuális közösség csak az első lépcsőfok, remélem, hogy a weboldal segítségével a fizikai kapcsolat is megszületik előadó és befogadója között.”